Verslag Festival Verdichten Verdunnen

Op 13 mei werd de compositie Trillende Grond van Hans Asselbergs uitgevoerd. Deze Haarlemse componist ontwikkelde dit stuk voor het laatste AetA-lustrum. Madeleine Steigenga schreef het verslag.

In 2005 voerde het eenmalige AetA-kamerorkest de compositieTrillende grond voor kamerorkest en heimachine uit in het toen nog maagdelijke Muziekgebouw aan het IJ. De uitvoering was voorafgegaan door twee repetities in Studio Grasland, een prachtige geluidstudio/ concertzaal van de componist van compositie Trillende Grond, Hans Asselbergs, in het centrum van Haarlem. Zondag 13 mei, 5 jaar na zijn dood zijn in Haarlem een serie van zijn werken uitgevoerd. Het concert startte met zijn Plywood Suite - met 2 partijen voor zaag - waarin de relatie met de compositie voor AetA, die startte met de geluidopname van een heimachine, heel herkenbaar was. Zijn concert voor 20 autofonisten was echt fantastisch. Hiervoor stonden 20 klassiekers van de Citroën Club Nederland buiten opgesteld, bemand door 20 slagwerkers. In het NOS journaal werd hier een item aan gewijd. Het concert met een ontzettend mooie uitvoering van Asselbergs compositie Verdichten Verdunnen (2006) voor 3 slagwerkers en orgel. Met dit concert is het festival Verdichten Verdunnen gestart, een ode aan Hans Asselbergs, een Haarlemse componist. Zijn werk werd niet alleen in de twee zalen van Frits van Dongens Philharmonie uitgevoerd, maar ook de Grote Markt en de St Bavo werden voor het concert gebruikt; niet alleen zijn muziek werd gevierd, maar ook de architectuur van zijn stad.

Foto Cees Brandjes: opstelling 20 autofonisten, waaronder de Citroën van Sjoerd Soeters

Laatste publicaties