China lezing Herman Kossmann

Urbanian Pavilion op de World Expo 2010 Shanghai

Ruim twee jaar is door Kossmann.dejong gewerkt aan één van de vijf grote Chinese themapaviljoens op de Wereld Expo 2010.

Het paviljoen richt zich op het thema 'Urban Population' en de kwaliteit van leven in de stad. Op dit moment is de helft van de wereld stadsbewoner. In 2050 zal dit percentage naar verwachting gegroeid zijn tot 75%.

In het 'Urbanian Pavilion' worden zes families, afkomstig uit zes verschillende steden in de wereld, gevolgd en vergeleken in hun zoektocht naar geluk. De diversiteit van aanbod en de diversiteit aan mogelijke keuzes maken de stad daarbij zo attractief voor de meeste van ons.

Het paviljoen belicht de belangrijkste thema's die de kwaliteit van het stadse leven bepalen: een gezonde en veilige leef- en woonomgeving, genoeg en bevredigend werk, goede leermogelijkheden, kwalitatief hoogwaardige medische zorg en een rijk sociaal netwerk.

De totale oppervlakte van dit paviljoen bedraagt 15.000 m2 en heeft een binnenhoogte van 22 meter. Het 'Urbanian Pavilion' is na het Chinese nationale paviljoen een van de grootste exposities op de World Expo 2010. Het aantal bezoekers wordt geschat op meer dan 40.000 man per dag.

In deze indrukwekkende ruimte maakt de bezoeker een reis door een theatraal ontworpen, monumentale stad, gemaakt van "as found" objecten. Plastic kratjes vormen zich tot een grote "Residential Area" van wolkenkrabbers, lege verfblikken maken een imposante wand van een gashouder en kantoormeubilair vormt zich tot een kantoorkolos. Met verhuisdozen is een "skyline" gesuggereerd en zijn er nog veel meer bijzondere interpretaties van het gebruik van alledaagse materialen.

Tijdens zijn 45 minuten durende verblijf in de tentoonstelling zal de bezoeker deze stad nooit op dezelfde manier ervaren. Door het samenspel van licht en geluid krijgt hij telkens nieuwe doorzichten en inzichten.

De bezoeker komt tijdens deze 'stadswandeling' in vijf verschillende multimediaal vormgegeven subpaviljoens terecht die ieder een belangrijk aspect van het leven in een grote stad presenteren. In deze subpaviljoens: Wonen (HOME), Werken (WORK), Communiceren (CONNECTED), Leren (LEARN) en Gezondheid (HEALTH), worden onze families met elkaar vergeleken. De bezoeker kan tijdens zijn bezoek zelf een mening vormen over de ondertitel van deze World Expo: "Better City, Better Life "

  1. Top view Exhibition De bezoeker wordt via een (rol)trap naar 10 meter hoogte gevoerd vanwaar een reis over een hellingbaan, door een theatraal ontworpen, monumentale stad begint. De bezoeker komt tijdens zijn 'stadswandeling', in vijf verschillende sub paviljoens terecht die ieder voor zich de verschillende aspecten van het leven in een grote stad, bespiegelen. De subthema's wonen (HOME), werken (WORK), sociale netwerken (CONNECTED), onderwijs (LEARN) en gezondheidzorg (HEALTH), zijn ruimtelijk totaal verschillend vormgegeven ieder met hun eigen verhalende 'show' van gesynchroniseerde film projecties, licht en geluid.
     
  2. Waiting area 40.000 bezoekers per dag betekent ook wachten. In deze eerste ruimte worden de bezoekers vragen gesteld over de kwaliteit van leven in de stad. Grote 3 D letters in Chinees en Engels vullen de ruimte. Een labyrintische bank zorgt ervoor dat zowel de wachtrijen gestructureerd worden als dat de vermoeide bezoeker kan uitrusten.
     
  3. Meet the families: De Afrikaanse familie uit Tema, Ghana . Alle leden van de zes gekozen families worden in de vorm van een wassen beeld en een korte introductiefilm aan de bezoekers voorgesteld.
     
  4. Meet the families: De Braziliaanse familie uit Sao Paulo . Alle leden van de zes gekozen families worden in de vorm van een wassen beeld en een korte introductiefilm aan de bezoekers voorgesteld.
     
  5. Organised city is gemaakt van duizenden melkpakken. LED-licht onder de pakken en uitsparingen in de melkpakken geven het gewenste lichteffect.
     
  6. Uitzicht op de stad Tijdens het drie kwartier durende verblijf op de tentoonstelling kon de bezoeker deze "stad" steeds op een ander manier ervaren, telkens kreeg hij nieuwe doorzichten, perspectieven en inzichten voorgeschoteld.
     
  7. Home Een kubusvormige ruimte van 30 x 30 meter gevormd door meer dan 120 stuks 3D kijkdozen van verschillende woonkamers uit de zes gekozen steden. Spiegels aan het plafond en op de bodem van het paviljoen zorgen voor een oneindige reflectie. Op de grootste dozen wordt het wonen van de zes families filmisch en statistisch met elkaar vergeleken. LED- licht in en achter de dozen is met de film en het geluid mee geprogrammeerd.
     
  8. Home Een kubusvormige ruimte van 30 x 30 meter gevormd door meer dan 120 stuks 3D kijkdozen van verschillende woonkamers uit de zes gekozen steden. Spiegels aan het plafond en op de bodem van het paviljoen zorgen voor een oneindige reflectie. Op de grootste dozen wordt het wonen van de zes families filmisch en statistisch met elkaar vergeleken. LED- licht in en achter de dozen is met de film en het geluid mee geprogrammeerd.
     
  9. uitzicht op een gedeelte van de stad De wanden van het 'Learn' pavilioen zijn bekleed met duizenden fronten van kantoor ladenkasten. In de uitgeschoven laden is programmeerbaar LED- licht aangebracht. De bazaar is vormgegeven met spullen van de plaatselijke markt: speelgoed, lampen, kleden en heel veel textiel. In de verte de hoogbouwstad gemaakt van gestapelde kartonnen dozen

    Omdat er niets aan het bestaande gebouw bevestigd mocht worden zijn de lichtbruggen speciaal voor deze tentoonstelling ontworpen en vrijdragend tussen de tentoonstellingspaviljoens opgehangen.
     
  10. uitzicht op een gedeelte van de stad
     
  11. Work
    Dit thema dat draait om dynamiek, is vormgegeven als een trommelvormige ruimte van dertig meter doorsnede . Centraal een roterende machine waarin zes grote doorzichtschermen en 22 eromheen draaiende TFT schermen zijn opgenomen. Op de grote doorzichtschermen worden de zes werkende families met elkaar vergeleken. Op de TFT screens zijn steeds allerlei details te zien. De machine is door de ingenieurs van het Chinese leger, technisch uitgewerkt.
     
  12. Residential City
    Vanuit de Residential city gemaakt van kunststof kratten, krijgt de bezoeker zicht op de Commercial city. Grote borden met fragmenten van reclames, een roterende goudvis als teken van geluk en welvaart en een aantal winkeletalages vol met onbereikbare dromen. Reeksen bewegende auto achterlichten verbeelden de voortdurende stroom van auto's door de stad.
     
  13.  Residential city
    Dit onderdeel van de stad is gemaakt van kunststof kratten. Programmeerbaar licht achter de kratten zorgt voor het gevoel van 'bewoning'.
     
  14. Residential city
    Dit onderdeel van de stad is gemaakt van kunststof kratten. Programmeerbaar licht achter de kratten zorgt voor het gevoel van 'bewoning'.
     
  15. Connected
    In dit dome- vormige paviljoen wordt de film met acht beamers op het plafond geprojecteerd. Het belang van sociale netwerken, transportsystemen en plekken om elkaar te ontmoeten komen hier aan bod. Op drie meter hoogte is een fijn netwerk van horizontaal gespannen draden aangebracht. Deze zorgt enerzijds voor een meer ruimtelijke ervaring anderzijds kan de bezoeker zich makkelijker focussen en zal niet gauw duizelig worden.
     
  16. Connected
    In dit dome- vormige paviljoen wordt de film met acht beamers op het plafond geprojecteerd. Het belang van sociale netwerken, transportsystemen en plekken om elkaar te ontmoeten komen hier aan bod. Op drie meter hoogte is een fijn netwerk van horizontaal gespannen draden aangebracht. Deze zorgt enerzijds voor een meer ruimtelijke ervaring anderzijds kan de bezoeker zich makkelijker focussen en zal niet gauw duizelig worden.
     
  17. Leisure square
    Op dit plein komen sport, cultuur en park samen. Geluidsfragmenten van klassieke muziek en een tafeltenniswedstrijdhoren zijn hier naast elkaar te horen. Een van de gevels van het Learn pavilion is bekleed met schilderijlijsten en witte canvas doeken, als verbeelding van het museum voor moderne kunst. De 'historische stad is ontworpen als stapeling van oude ramen en deuren..
     
  18. Learn
    Vijftien meter hoge scheefstaande boekenkasten vormen deze ruimte. Een wolkenlucht verbeeld 'the sky is the limit' en de oranje ladders de verschillende treden van de maatschappelijke ladder die genomen kunnen worden.Dmv projecties op schoolborden wordt het leren in de verschillende steden met elkaar vergeleken. Grote projecties op de kasten laten zien dat kennis niet alleen uit boeken komt. Film, licht en geluid zijn gesynchroniseerd en geven dynamiek aan deze ruimte.
     
  19. Learn
    Vijftien meter hoge scheefstaande boekenkasten vormen deze ruimte. Een wolkenlucht verbeeld 'the sky is the limit' en de oranje ladders de verschillende treden van de maatschappelijke ladder die genomen kunnen worden.Dmv projecties op schoolborden wordt het leren in de verschillende steden met elkaar vergeleken. Grote projecties op de kasten laten zien dat kennis niet alleen uit boeken komt. Film, licht en geluid zijn gesynchroniseerd en geven dynamiek aan deze ruimte.
     
  20. Health
    Een geheel met witte tegels bekleede ruimte die in sfeer , een ziekenhuis, zwembad of sauna zou kunnen zijn. Een panoramaprojectie op gaas dat langzaam heen en weer beweegt door de eromheen hangende roterende ventilatoren. Langs de betegelde vloeren stroomt water en vanuit het bladerdak in het centrum van het paviljoen vallen druppels loodrecht naar beneden. Het ruikt er naar Ecalyptus
     
  21. Health
    Een geheel met witte tegels bekleede ruimte die in sfeer , een ziekenhuis, zwembad of sauna zou kunnen zijn. Een panoramaprojectie op gaas dat langzaam heen en weer beweegt door de eromheen hangende roterende ventilatoren. Langs de betegelde vloeren stroomt water en vanuit het bladerdak in het centrum van het paviljoen vallen druppels loodrecht naar beneden. Het ruikt er naar Ecalyptus

Kossmann.dejong, exhibition architects

Kossmann.dejong is een Amsterdams multimediaal ontwerpbureau voor tentoonstellingen en interieurarchitectuur. Naast tijdelijke en vaste museuminrichtingen, ontwerpen zij interieurs voor onder andere bezoekerscentra, clubs, hotels en grootschalige evenementen. In hun werk staat de ervaring centraal. Kenmerkend voor hun ontwerpbenadering is de koppeling van inhoud aan verbeelding. Een mix van disciplines en media wordt ingezet om narratieve omgevingen te creëren. Hierin worden uiteenlopende onderwerpen toegankelijk gemaakt in een indringend ruimtelijk verhaal.

Kossmann.dejong heeft al vele tentoonstellingen gemaakt in binnen- en buitenland, zoals 'Het Dolhuys - Museum voor Psychiatrie' in Haarlem, 'Istanbul - de Stad en de Sultan' in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, 'Wonderkamers' in het Gemeentemuseum Den Haag, LEF Future Center voor Rijkswaterstaat en het Stedelijk Museum in Kampen.

Momenteel wordt gewerkt aan de herinrichting van het nieuwe Florence Nightingale Museum in Londen, een tentoonstelling in de St. Laurenskerk in Rotterdam, een MicroZoo voor Artis, een introductie voor het Amsterdams Historisch Museum en het nieuwe National Danish Maritime Museum in Helsingor in Denemarken.

Het bureau is met diverse nationale en internationale prijzen onderscheiden, waaronder drie Nederlandse Designprijzen, IDEA Gold 2009 - de International Design Excellence Awards, de I.D. Magazine Annual Design Review 2009, de FX Awards London 2009 en de D&AD Awards 2008.

Publicatiecategorie

Laatste publicaties