Inhoudelijk jaarverslag 2009

Verslag Francisca Benthem.

Traditiegetrouw geef ik een overzicht van de activiteiten van AetA over 2009.

2009 ligt al weer een hele tijd achter ons, maar het financiële en inhoudelijke jaarverslag horen bij elkaar en moeten op elkaar aansluiten. 2009 is het jaar van de 1e VillAetA's, de 1e 24 uurs excursies en de 1e Thema-discussieavond. Een dynamisch jaar waarbij bij alle activiteiten ontzettend veel werk is verricht door vooral Edward Schuurmans.

We begonnen op 25 januari met de nieuwjaarsreceptie en tevens eerste VillAetA georganiseerd door Joris Deur. We starten in het gebouw van ZZDP, De Generaal, dat nog ontworpen is door Frank van Klingeren. We wandelen door het organisch gegroeide bedrijventerrein de Schinkel volgens Joris het mooiste bedrijventerrein ter wereld ...We kwamen langs het gebouw de Waalpaal van Mart Stam waar Onno van Vlaanderen een mooi verhaal over vertelde en het Nationaal Lucht en Ruimtevaart laboratorium van Maaskant en van Tijen. waarvan Jeroen Schilt de geschiedenis heeft verteld. Lunch was er in het kantoor van Meyer en van Schooten , een geheel gerenoveerde fietsenfabriek uitgebreid met 3 markante bakstenen paviljoens van Neutelings Riedijk. We sluiten die dag af met een presentatie van Jurriaan van Stigt over de nieuwe AetA website en een borrel in de studio naast Benthem Crouwel.

Dan was er op 6 en 7 maart de eerste 24uurs excursie in Rotterdam. Om 7 uur 's ochtends onbijt in het Groothandelsgebouw. We gaan naar de rookgasreiniger van de afvalverbrandingsinstallatie AVR/Van Gansewinkel bij de Maastunnel. Met helmen en brillen het complex in. 4 verbrandingsovens laten zien hoe de hel moet zijn. Vervolgens bezoeken we de basculeruimte van de Erasmusbrug. Heel bijzonder: een kruising tussen een kathedraal en een bunker zoals Friso Broeksma het zo mooi omschrijft. Dan op naar de Maasvlakte waar we een geweldige rondleiding krijgen. Terug in de stad bezoeken we het kantoor van OMA waar we ondanks afspraken toch moeilijk binnen komen. Vervolgens naar het sportcentrum David Lloyd, de lloydpier, het gebouw van RTV Rijnmond en het overslaggebouw St. Job, het kantoor van Mei architecten.

Om de slaap te verdrijven, het is ondertussen zaterdagochtend, gaan we dansen bij Club Watt ontworpen door KossmanndeJong en Atelier Döll waar we ons niet geheel onopgemerkt mengen met de CyberGothic scene. Na deze spannende ontmoeting maken we een boottocht door de Rotterdamse haven waar een aantal van ons het echt niet meer redt... En we eindigen de 24uurs trip met een ontbijt bij opgaande zon bovenin de Euromast.

De 2e VillAetA wordt opgepakt door Jan Bakers. Hij stelt een heel mooi programma op rond een aantal Utrechtse woningen. De focus ligt vooral op woningen van Gerrit Rietveld. Helaas geen foto's. Architect Bertus Mulder, een Rietveldkenner bij uitstek, leidt ons rond en geeft een zeer indringende en betrokken lezing van meer dan een uur over het werk van Rietveld. Verder bekijken we het duohuis van MVRDV/Mastenbroek en een villa van Rein van Wylick. In het Mart van Schijndelhuis zien we een boeiende video over de ideeën en werkwijze van Van Schijndel. We eindigen in een mooi verbouwde boerderij naar ontwerp van Jan Bakers.

Van 3 tm 5 april gaat AetA naar het Ruhrgebied. Naar de steden Duisburg, Keulen en Essen.

In Duisburg werd het Lehmbrück Museum bezocht. Daarna naar het Kuppersmülemuseum van Herzog en de Meuron. Na een zware fietsetappe kwamen de fietsers uitgeput net voor donker aan bij het Landschaftspark Nord.

In Keulen werd de Rheinanhafe, het Mediapark en het Kolumbamuseum van Zumthor bezocht. Niek van Vugt schrijft een prachtig poëtisch relaas hierover, te lezen bij de downloads op de AetA site.

In Essen werd het Aaltotheater, de kerken van Rudolph Schwartz, de wijk Margarethehöhe van architect Georg Metzendorf en het Zeche Zollverein bekeken.

Van 22 t/28 juni ging AetA naar Noorwegen. Het reisverslag heb ik niet zo snel te pakken kunnen krijgen. Op de foto's kan je zien dat het zonnig en heel gezellig was. Ik heb van verschillende deelnemers gehoord dat het de beste AetA excursie ooit was, waarvoor hulde aan de organisatoren Marcia Mulder en Corien Sparnaaij.

26 juni was de presentatie van de Forum Den Haag volgens Maarten Schmitt. Deze vond plaats in de aanbouw van het Vredespaleis, waar de Haagsche Academie voor Internationaal Recht en het boekendepot van de Bibliotheek van het Vredespaleis gevestigd zijn.

Dan was op 4 juli de vorige jaarvergadering die gehouden werd bij KCAP in Rotterdam. Volgens Han van den Born moet de rivier het centrum vormen van Rotterdam. Daarom gaan we de stad per boot bekijken. We varen met prachtig weer naar de Kop van Zuid, langs de Wilhelminakade met de Maastoren in aanbouw Dam & Partners en vervolgens de Wilhelminahaven in. We meren af en lopen langs de Coopvaert eveneens ontworpen door Dam & Partners en komen uit op het opgeknapte plein achter de Laurenskerk. KempeThill ontwierp hier een stadspodium dat volop gebruikt werd. Heerlijk koel is het in de binnentuin het appartementencomplex de Hofdame van Klunder. De laatste toren die we op en ingaan is The Red Apple van KCAP.

Op 2 oktober was er een uiterst interessant debat in Hoofddorp over de Potenties van de openbare ruimte. Belangrijk ook omdat AetA voor het eerst weer met derden in debat is gegaan over een zeer actueel en interessant thema: stadsvernieuwing.

Voor Hoofddorp zijn heel veel goede plannen gemaakt voor het centrum. Steeds ging het mis. Het doel van het symposium was te reflecteren op de processen die de vele plannen hebben doen stranden. Omdat iedereen ongehinderd moest kunnen spreken was er geen pers bij. Uit het debat bleek dat de plannen steeds stranden door tegenwerking van conservatieve krachten die alles bij het oude willen houden.

9 en 10 oktober was de 2e 24uurs excursie, nu was Berlijn aan de beurt. Georganiseerd door Ellen Siebert en Joost de Haan. De formule is weer de stad beter te leren kennen door daar 24 uur intensief te zijn. Natuurlijk wordt Potzdamer Platz bezocht. Een straatbeeld als dat van downtown Manhattan met een complete ondergrondse wereld. De ambassade van Rem Koolhaas staat op het programma. Zonsondergang aan de Spree. Der Berliner Unterwelten, een bunkercompex uit 1941 wordt bezocht. De nooduitgangen lopen via het metrostation eronder. Het Berlijns nachtleven wordt dubbel en dwars genoten. En heel vroeg in de morgen met de U-bahn naar het ontbijt.

23 oktober gaan we naar het zuiden , naar het Maastricht van Jo Coenen. Het was een geweldige architectuur en stedenbouw middag. Jo kan heel goed vertellen over het proces en hoe je dat moet spelen om het voor elkaar te brengen.

Dan gaat een klein groepje de eerste 2 weken van november nog veel verder weg, naar Mali. Een absoluut hoogtepunt. Geweldig georganiseerd door Jurriaan van Stigt. Geen AetA excursie maar een AetA expeditie! We zien hoe er aan de toekomst wordt gewerkt. Door het bouwen olv Joop van Stigt aan scholen, putten, gezondheidscentra enz. Door het opzetten van vrouwengroepen. Door het verbeteren van onderwijs door de stichting dogon onderwijs. Veel klimmen bij 35 graden, we zien dorpjes met prachtige leemarchitectuur. Het was een andere wereld en tijd waarin je elkaar goed leert kennen.

25 november is er dan de 1e thema avond. Over het ornament in de architectuur georganiseerd door Friso Broeksma en Gijs de Waal. Alleen al de definitie van het ornament bleek lastig. Hans van Heeswijk trad op als pleitbezorger tegen het ornament en Joris Molenaar was er helemaal voor. De discussie ging o.a. ook over wie bepaalt wat de gebruikers willen? Is het ornament belangrijk voor de identiteit van het gebouw, voor de binding die gebruikers hebben met hun gebouw?

Gaan we over van geïntegreerde kunst naar Hight Art in Amsterdam. Dat was de titel van de laatste excursie van 2009. Op 12 december bezochten we het conservatorium van Frits van Dongen en de Hermitage van Hans van Heeswijk. Sommigen van ons gingen daarna nog heel lekker dineren!

Thema-avonden.

We hebben nu 2 thema-avonden gehad. Een over 'het ornament in de architectuur' en 1 over 'de rol van de architect' met gespreksleiders Cees Brandjes en Martijn Blom. Bij het ornament werden 2 verhalen opgevoerd voor of tegen. Bij avond over 'de rol van de architect' werden drie inleidingen gehouden:

Jeanne Dekkers over de architect als kunstenaar
Joris Deur over de architect als ondernemer en
Jan Jongert van 2012 architecten over de architect als super-user.

Er ontstond een boeiend gesprek over wat de rol is en hoe de architect zijn rol kan of moet spelen. En dat is wat we willen: een boeiend gesprek waar we gelouterd en geïnspireerd en vol energie vandaan komen. Vandaar dat we de thema-avonden die we 2x per jaar blijven houden Het Gesprek gaan noemen. Die naam kwam toevallig vrij en dekt wat ons betreft precies de lading. Hebben jullie ideeën/ suggesties voor Het Gesprek. Laat het ons weten!

De hele powerpoint presentatie van de jaar activiteiten is te downloaden

Publicatiecategorie

Laatste publicaties